יום ראשון, 5 בספטמבר 2021

לח"י בין סיום להתחדשות - איחולי שנה טובה במחתרת

שנה חדשה באה לפתחנו ועמה ההזדמנות לאחל לכולנו שינוי והתחדשות. בזמן שאתם שולחים לבני המשפחה ולחברים סרטוני ברכה ומסרים רוויי אימוג'ים, המאחלים התגשמות של כל משאלות הלב, עלה בדעתנו, צוות מוזיאון לח"י, לבדוק למה ייחלו חברי מחתרת לח"י בכרטיסי ה"שנה טובה" שנשלחו בשנים שלפני קום המדינה.

נתחיל ממייסד המחתרת אברהם "יאיר" שטרן. יאיר עלה לארץ ישראל כשהיה בן 17, נרשם לגימנסיה העברית בירושלים והמשיך ללימודים בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית. עם פרוץ מאורעות תרפ"ט התגייס יאיר לשורות ה"הגנה" ולאחר מכן הצטרף לקבוצה שהתפלגה מה"הגנה", הייתה לארגון הגנה ב' ולימים הפכה לאצ"ל. בפתחה של שנת תרצ"ד, 1934, שלח יאיר מירושלים לאחיו דוד בפולין כרטיס ברכה ועליו איור של מגדל דוד לצד מגן דוד שזור פרחים. בברכה יאיר איחל: 

אחי!

אני תקווה כי שנינו, חיילים בצבא גאולה הלוחם את מלחמת השחרור של עם ישראל – נתראה בחזית – בארץ ישראל.

                                                                                      אברהם



שנים ספורות לאחר מכן הפך שטרן למפקד בכיר באצ"ל. בשנת 1939 הארגון קיים קורס סגנים במשמר הירדן ולקראת סיומו של הקורס 38 נעצרו החניכים על ידי הבריטים ונדונו למאסר. ב-1940 שלחו חניכי "קורס ה-38" האסורים בכלא עכו כרטיס "שנה טובה" למפקדם "יאיר". על הכרטיס מופיע איור של מבצר עכו, ממנו יוצאת יד האוחזת בדגל ישראל שעליו נכתב:

שנה טובה, שנת אחוד, שחרור וגאולה. נצח ישראל לא ישקר.     


באותה שנה חל פילוג באצ"ל. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה הצהירה הנהגת הארגון על תמיכה בבריטים והורתה על הפסקת הפעולות ההתקפיות נגדם. "יאיר" חשב אחרת. הוא ראה בשלטון הבריטי כובש זר, האחראי למניעת עלייה והתיישבות יהודית וסבר כי על מנת להקים מדינה יהודית יש לגרש את הבריטים מארץ ישראל. יאיר פרש מהאצ"ל עם חלק מטובי מפקדיו והקים ארגון מחתרתי חדש – האצ"ל בישראל (לימים לח"י) -  שהכריז מלחמת חורמה בבריטים.

בערב ראש השנה תש"א מתפרסמת פקודה מס.1 של הארגון החדש שהקים יאיר ובה נכתב:

השנה המסתיימת כיום היתה שנת אסון וחורבן. גלות אירופה נהרסה כליל. יהודיה נכלאו בגטו.

בטוחים אנו שמחורבן הגולה תצמח ההכרה שאין מזור למכות אלא הקמת המדינה.

תהא שנה זו שנת מחתרת ומלחמה, שנת כיבוש וניצחון. 



איר הוביל את חברי מחתרת לח"י לביצוע פעולות נגד שלטון המנדט ועד מהרה הפך למבוקש. הבולשת הבריטית הציעה פרס כספי גבוה על ראשו והוא אף נרדף על ידי אנשי היישוב. "יאיר" נדד בין מקומות מסתור עד שהגיע אל רחוב מזרחי ב', לדירת הגג שנשכרה בידי המחתרת עבור זוג לוחמים, טובה ומשה סבוראי.

בכ"ה בשבט תש"ב, 12 בפברואר 1942, הגיעו שוטרים בריטים אל הדירה ולאחר חיפוש קצר מצאו את "יאיר" מסתתר בארון והזעיקו את מפקד הבולשת ג'פרי מורטון, שירה בו למוות כשידיו כבולות.

 

לאחר רצח "יאיר" נאסרו רוב חברי המחתרת. לכאורה, נראה כי מחתרת לח"י חדלה מלהתקיים אולם סיום חייו של "יאיר" לא מנע את התחדשות המחתרת. חברי לח"י לא אמרו נואש ומצאו דרכי בריחה מבתי הכלא אל החזית. הבורח הראשון, יצחק שמיר, שיקם את המחתרת וארגן מחדש את הכוחות יחד עם שני חברי המפקדה האחרים  - נתן ילין מור וישראל אלדד, והמחתרת המשיכה ביתר שאת במאבקה בבריטים.

בערב ראש השנה תש"ה פרסמה המחתרת בעיתון לח"י - "החזית", ברכה לרגל השנה החדשה:

 

"החזית" שולחת מעמקי המחתרת העברית בציון ברכת "שנה טובה" לכל היהודים בעולם, לכל היהודים כמות שהם ובאשר הם. ברוכים יהיו לנו כולם, לשנה הבאה עלינו.

לכל היהודים, הרחוקים והקרובים – הרחוקים במקום והרחוקים בדעה, הקרובים במקום והקרובים בדעה – אנו אומרים : שתהיה לכם שנה טובה. שנת שכל טוב ושנת לב טוב.


מחתרת לח"י המשיכה להילחם בבריטים בפעולות נועזות, תחת רדיפות, מאסרים והגליות עד לעזיבתם את ארץ ישראל. בערב ראש השנה תש"ח, טרם עזיבת הבריטים, נכתב בעיתון המחתרת "המעש":

בתש"ז קידמנו את התהליך.

בתש"ח יכולים אנו לסיימו.

אם ייעשה המאמץ המשותף, מאמץ עם לוחם על חירותו במרי ובקרב מתוך אמונה וביטחון, תהא שנת תש"ח שנת מנוסתו של האויב.


עם עזיבתם של הבריטים הסתיים סיפורה של לח"י. בהמשך, הדירה בה נרצח אברהם "יאיר" שטרן, מחולל המחתרת ומפקדה הראשון, שוחזרה כפי שהייתה, על רהיטיה וחפציה המקוריים, והבניין הפך למוזיאון לח"י, השוכן בלב שכונת פלורנטין הצבעונית בתל אביב. סיפורה המרתק של המחתרת מהקמתה ועד לגיוס לוחמיה לצה"ל, נפרש על פני שתי קומות של תצוגה באמצעות סרטים, דגמים, מפות, כלי נשק, תצלומים ומסמכים מקוריים. בין המוצגים ניתן לראות גם את כרטיסי ה"שנה טובה".

בשנת תשפ"ב נציין 80 שנה לרצח "יאיר". מוזמנים לבקר עם התלמידים במרחב הפעילות הייחודי שבמוזיאון ולשלב את הסיור בסביבה העירונית הסמוכה: פלורנטין נווה צדק ותל אביב הקטנה.

שתהיה תשפ"ב פורייה ומוצלחת לכולנו!



5 תגובות:

  1. אני רוצה להודות לד"ר איגבינוביה על שהצלת את הנישואים שלי. בעלי התייחס אליי רע ועזב את הבית כמעט 3 חודשים, זה גרם לי לחלות ולבלבל. ואז סיפרתי לחבר שלי איך בעלי השתנה כלפי. ואז היא אמרה לי ליצור קשר עם: doctorigbinovia93@gmail.com שהוא יעזור לי להחזיר את בעלי ולהפוך את האהבה שלנו לחזקה שוב. ואז ניסיתי אותו. אחרי 3 ימים של הטלת הכישוף בעלי חזר הביתה ואני מתחננת סליחה ואני מתחננת לסלוח לו והיום אנחנו חיים בשמחה ואושר אם את עוברת מערכת יחסים כלשהי, בעיות בריאות או מצב נישואים מקולקל ואתה רוצה את האקס שלך מאהב, חבר לשעבר, חברה לשעבר או בעל או אישה גרושים אתה יכול להגיע למספר הווטסאפ שלו +12162022709 או viber +12066713285 אם אתה צריך את עזרתו

    השבמחק
  2. שלום חבר נפגעתי ושבור לב כשקרה בעיה גדולה מאוד ביני לבין בעלי לפני שבעה חודשים בנישואיי. כל כך נורא שהוא לקח את התיק לבית המשפט לגירושין. הוא אמר שהוא לעולם לא רוצה להישאר איתי שוב ושהוא כבר לא אוהב אותי. אז הוא ארז מהבית וגרם לי ולילדי לעבור כאבים עזים. ניסיתי בכל האמצעים האפשריים להחזיר אותו, אחרי הרבה תחנונים, אך ללא הועיל. והוא אישר שקיבל החלטה ולא רצה לראות אותי שוב. אז ערב אחד, בדרכי חזרה מהעבודה, פגשתי את חברתי הוותיקה שחיפשה את בעלי. אז הסברתי לו הכל, אז הוא אמר לי שהדרך היחידה שבה אוכל להחזיר את בעלי היא לבקר אצל זורק כישוף, כי הוא באמת עשה את זה גם. אז מעולם לא האמנתי בקסם, אבל לא הייתה לי ברירה אלא למלא אחר עצתו. לאחר מכן הוא נתן לי את כתובת האימייל של זורק הכישוף שהוא ביקר. DR APATA. למחרת בבוקר שלחתי מייל לכתובת שהוא נתן לי, ומטיל הכישוף הבטיח לי שאחזיר את בעלי ליומיים הקרובים. איזו אמירה מדהימה!! אף פעם לא האמנתי, אז הוא דיבר איתי ואמר לי כל מה שאני צריך לעשות. ואז אני עושה אותם בלי עלייה, אז ביומיים הבאים, באופן מפתיע, בעלי שלא התקשר אליי ב-7 החודשים האחרונים התקשר אליי להודיע ​​לי שהוא חוזר. כל כך מדהים !! אז הוא חזר באותו יום, עם הרבה אהבה ושמחה, והתנצל על טעותו ועל הכאב שהוא גרם לי ולילדיי. ואז מאותו יום הקשר בינינו היה חזק יותר מבעבר, בעזרתו של זורק קסמים נהדר. אז, אני אמליץ לך אם יש לך בעיות, צור קשר עם ד"ר אלאבה במייל: drapata4@gmail.com או צור איתו קשר בוואטסאפ וב-Viber עם המספר הזה: +1(425) 477-2744.......

    השבמחק
  3. שמי, מאיה אליהו אחרי 12 שנות נישואים, בעלי ואני רבנו בצורה כזו או אחרת עד שהוא עזב אותי לבסוף ועבר לקליפורניה כדי להיות עם אישה אחרת. הרגשתי שהחיים שלי נגמרו והילדים שלי חשבו שהם לעולם לא יראו את אביהם שוב. ניסיתי להיות חזקה רק כלפי הילדים, אבל לא הצלחתי לשלוט בכאב שייסר את ליבי, הלב שלי התמלא בצער ובכאבים כי באמת הייתי מאוהבת בבעלי. אני חושב עליו כל יום ולילה ותמיד הלוואי שהוא יחזור אליי, הייתי ממש מוטרד והייתי זקוק לעזרה, אז ביקשתי עזרה באינטרנט ונתקלתי באתר שמציע שד"ר אלאבה יוכל לעזור לשעבר שלו לחזור. אז הרגשתי שאני צריך לנסות את זה. פניתי אליו והוא אמר לי מה לעשות. עשיתי את זה ואז הוא עשה לי כישוף אהבה. 48 שעות לאחר מכן בעלי באמת התקשר אלי ואמר לי שהוא מאוד מתגעגע גם לילדים, כל כך מדהים!! אז, אז הוא חזר באותו יום, עם הרבה אהבה ושמחה, והתנצל על טעותו ועל הכאב שהוא גרם לי ולילדים. הנישואים שלנו היו חזקים יותר מבעבר, הכל הודות לד"ר אלאבה. הוא כל כך חזק והחלטתי לשתף את הסיפור שלי באינטרנט שד"ר אלאבה היה אשף אמיתי וחזק. אני תמיד אתפלל שהיא תחיה הרבה זמן לעזור לילדיה בעת צרה, אם את כאן וצריכה בחזרה אקסית או שבעלך עבר לאישה אחרת, תפסיקי לבכות, צור קשר עם גלגל האיות העוצמתי הזה מיד. הנה כתובת הדוא"ל שלו ליצירת קשר בכתובת: {dralaba3000@gmail.com} או WhatsApp / viber אותו באמצעות איש הקשר שלו למטה +1(425) 477-2744 תודה לך ד"ר אלאבה.

    השבמחק
  4. שלום לכולם, אני כאן כדי לחלוק עדות קטנה. שמי שירה אליהו, אני בת 40, התחתנתי בגיל 31, יש לי רק ילד אחד וחייתי באושר ועושר. אחרי שנה של נישואים בעלי הפך להיות כל כך מוזר ואני לא ממש מבינה מה קורה, הוא עמוס מהבית לאישה אחרת, אני כל כך אוהבת אותו שאני לא חולמת לאבד אותו, אני מנסה כמיטב יכולתי לוודא שלי הבעל חוזר אליי, אבל הכל בלי עזרה, בוכה ובוכה מבקש עזרה, דיברתי על זה עם המשפחה שלו אבל לא קיבלתי תשובה. אז חברתי הטובה אנה ג'והנסון הבטיחה לעזור לי. היא סיפרה לי על אדם בשם ד"ר אלאבה, אמרה לי שהוא איש גדול מאוד וגבר אמיתי שאפשר לסמוך עליו ואין לו שום קשר לבעיות אהבה שהוא לא יכול לפתור והיא סיפרה לי איך הוא עזר לאינספור אנשים בבנייה מחדש של מערכת היחסים שלהם. הייתי ממש משוכנע, יצרתי קשר במהירות עם כתובת הדוא"ל שלו, dralaba3000@gmail.com או ה-WhatsApp / viber שלו עם המספר הזה +1(425) 477-2744. אני מסביר לו את כל הבעיות שלי, הוא אמר לי שאני לא צריך לדאוג שכל הבעיות שלי ייפתרו מיד. הוא אמר לי מה לעשות כדי להחזיר את בעלי, ואמרתי את זה, הוא אמר שאחרי 3 ימים בעלי יחזור ויתחיל להתחנן, וזה באמת קרה כמו שהוא אמר, מאוד הופתעתי, זה כל כך מדהים. התהילה של מערכת היחסים שלנו עם אלוהים קרובה מאוד עכשיו ושנינו חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה. אם נתקלתם בבעיה דומה, פנו אליו מיד ופתרו את הבעיה אחת ולתמיד. אני גם עד חי

    השבמחק
  5. שלום חבר נפגעתי ושברתי לב כאשר קרה בעיה גדולה מאוד ביני לבעלי לפני שבעה חודשים בנישואיי. כל כך נורא שהוא לקח את התיק לבית המשפט בגין גירושין. הוא אמר שהוא מעולם לא רצה להישאר איתי שוב ושהוא כבר לא אוהב אותי. אז הוא ארז מהבית וגרם לי וילדי עוברים כאבים עזים. ניסיתי בכל האמצעים האפשריים להחזיר אותו, לאחר התחננות רבה, אך ללא הועיל. והוא אישר שהוא קיבל החלטה ומעולם לא רצה לראות אותי שוב. אז ערב אחד, בדרך חזרה מהעבודה, פגשתי את חברתי הוותיקה שחיפש את בעלי. אז הסברתי לו הכל, אז הוא אמר לי שהדרך היחידה שאוכל להחזיר את בעלי הייתה לבקר בכישוף, כי הוא באמת עשה את זה. אז מעולם לא האמנתי בקסם, אבל לא הייתה לי ברירה אלא לעקוב אחר עצתו. לאחר מכן הוא מסר לי את כתובת הדוא"ל של זורק האיות בו ביקר. ד"ר אפאטה. למחרת בבוקר שלחתי דואר אלקטרוני לכתובת שהוא נתן לי, וגרד האיות הבטיח לי שאחזיר את בעלי ביומיים הקרובים. איזו אמירה מדהימה !! מעולם לא האמנתי בזה, אז הוא דיבר איתי ואמר לי את כל מה שהייתי צריך לעשות. ואז אני עושה אותם בלי עלייה, אז ביומיים הבאים, באופן מפתיע, בעלי שלא התקשר אליי בשבע החודשים האחרונים התקשר אלי כדי ליידע אותי שהוא יחזור. כל כך מדהים !! אז הוא חזר באותו יום, עם הרבה אהבה ושמחה, והתנצל על הטעות שלו והכאב שהוא גרם לי ועל ילדי. ואז מאותו יום הקשר שלנו היה חזק מבעבר, בעזרת זורק איות גדול. אז אני אעצה לך אם יש לך בעיות, צור קשר עם ד"ר אפאטה בדוא"ל: drapata4@gmail.com או צור איתו קשר ב- WhatsApp ו- Viber עם המספר הזה: (+66 81 302 8552) .......

    השבמחק