דיוקן אברהם שטרן 'יאיר' - תצוגת מוזיאון לח"י
בשבוע שעבר ביקר
במוזיאון בני, שהציג עצמו כידיד משפחת אלחנני, החוקר בימים אלו את מכלול יצירתה של
הציירת רחל אלחנני. במהלך עבודתו מצא ציור
לא גמור וזיהה אותו כדיוקן של אברהם שטרן 'יאיר'. כחלק ממחקרו, בני מגיע למוזיאון
לראות את אחד המוצגים – דיוקן אחר של 'יאיר', שצויר ע"י רחל אלחנני.
'יאיר' הכיר את הציירת, רחל אלחנני ובעלה ראובן מימי הילדות. הם היו חברים טובים בני אותו גיל, ילידי אותו הכפר בפולין - סובאלקי.
ראובן היה נתין בריטי שייצג חברות בריטיות בישראל, ורחל ציירת, בני הזוג אלחנני תמכו בארגון 'ההגנה', ולמרות חילוקי הדעות , נתנו ל'יאיר' מסתור בביתם, ששכן בשכונת פלורנטין ,ברחוב סלמה- בין רחוב הירקון לקישון, תוך ידיעה שזהו סיכון גדול עבורם. כדי להסתירו בביתם, בכל פעם שהיו מבקרים בבית היה נוהל 'אינטרסול'. כאשר מישהו צלצל בדלת 'יאיר' היה עולה להסתתר בבוידעם שם היה הבוילר. 'יאיר' הסתתר אצל משפחת אלחנני כחודשיים, ועזב את מקום המחבוא על דעת עצמו, כיוון שלא רצה לסכן את בני המשפחה ובמיוחד את רחל שהייתה בהריון מתקדם. (רוני, באותה התקופה, היתה גם בהריון והכירה את המשפחה). הציור איננו חתום על ידי הציירת, וניתן לייחס זאת לנסיבות המיוחדות- הסיכון בהכרות והגשת עזרה ל'יאיר' והאיסור להראותו לאף אחד.
'יאיר' הכיר את הציירת, רחל אלחנני ובעלה ראובן מימי הילדות. הם היו חברים טובים בני אותו גיל, ילידי אותו הכפר בפולין - סובאלקי.
ראובן היה נתין בריטי שייצג חברות בריטיות בישראל, ורחל ציירת, בני הזוג אלחנני תמכו בארגון 'ההגנה', ולמרות חילוקי הדעות , נתנו ל'יאיר' מסתור בביתם, ששכן בשכונת פלורנטין ,ברחוב סלמה- בין רחוב הירקון לקישון, תוך ידיעה שזהו סיכון גדול עבורם. כדי להסתירו בביתם, בכל פעם שהיו מבקרים בבית היה נוהל 'אינטרסול'. כאשר מישהו צלצל בדלת 'יאיר' היה עולה להסתתר בבוידעם שם היה הבוילר. 'יאיר' הסתתר אצל משפחת אלחנני כחודשיים, ועזב את מקום המחבוא על דעת עצמו, כיוון שלא רצה לסכן את בני המשפחה ובמיוחד את רחל שהייתה בהריון מתקדם. (רוני, באותה התקופה, היתה גם בהריון והכירה את המשפחה). הציור איננו חתום על ידי הציירת, וניתן לייחס זאת לנסיבות המיוחדות- הסיכון בהכרות והגשת עזרה ל'יאיר' והאיסור להראותו לאף אחד.
"רוני, באותה התקופה, היתה גם בהריון והכירה את המשפחה" - מי זאת רוני?
השבמחק